ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ ΓΙΑ ΜΗ ΤΗΡΗΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΘΕΣΜΙΩΝ ΔΙΕΚΠΕΡΑΙΩΣΗΣ ΤΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΤΟΥΣ ΑΠΟ ΤΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ

Αρχική
//ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ ΓΙΑ ΜΗ ΤΗΡΗΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΘΕΣΜΙΩΝ ΔΙΕΚΠΕΡΑΙΩΣΗΣ ΤΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΤΟΥΣ ΑΠΟ ΤΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ
Επιστροφή
ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ ΓΙΑ ΜΗ ΤΗΡΗΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΘΕΣΜΙΩΝ ΔΙΕΚΠΕΡΑΙΩΣΗΣ ΤΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΤΟΥΣ ΑΠΟ ΤΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ 2018-10-20T21:50:14+00:00

Project Description

Λειτουργία Ειδικών Επιτροπών Ελέγχου Εφαρμογής Νομοθεσίας

5.12.2011

PDF | DOC | ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΕΙΔΙΚΩΝ ΕΠΙΤΡΟΠΩΝ ΕΛΕΓΧΟΥ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ

Στοιχεία Επικοινωνίας Ειδικών Επιτροπών άρθρου 2 παρ.2β Ν.2690/1999

Α. ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ ΕΛΕΓΧΟΥ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ
Θεσμικό πλαίσιο
Η σύσταση των Ειδικών Επιτροπών Ελέγχου Εφαρμογής Νομοθεσίας σχετικά με την τήρηση των προθεσμιών της Διοίκησης για τη διεκπεραίωση των υποθέσεων των πολιτών προβλέπεται από την παρ. 2β’ του άρθρου δεύτερου του Ν. 2690/1999 (ΦΕΚ 45/Α΄/9-3-1999), όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 6 του το άρθρου 11 του Ν. 3230/2004 (ΦΕΚ 44/Α΄/11-2-2004).
Με τα άρθρα 6, 280 παρ.1 και 283 παρ.4 του Ν.3852/2010 (ΦΕΚ 87/Α’/7-6-2010) «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης – Πρόγραμμα Καλλικράτης», από την 1η Ιανουαρίου 2011, η αρμοδιότητα της λειτουργίας των Ειδικών Επιτροπών Ελέγχου Εφαρμογής Νομοθεσίας των Περιφερειών περιήλθε αυτοδικαίως και χωρίς άλλη διατύπωση στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, με πεδίο ευθύνης τους τα όρια των καταργούμενων Περιφερειών στα οποία κάθε μια από αυτές εκτείνεται.
Μετά τη σύσταση Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, η Ειδική Επιτροπή Ελέγχου Εφαρμογής Νομοθεσίας που λειτουργούσε στη Γενική Γραμματεία του Υπουργείου Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, λειτουργεί πλέον στο Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (β’ εδάφιο της παρ. 2 του άρθρου 1 του Π.Δ.65/2011(ΦΕΚ 147/Α’/27-6-2011).

Ν. 2690/1999(ΦΕΚ 45/Α’/9-3-1999),αρθρο δεύτερο, παρ. 2β’ ,
Η παρ. 13 του άρθρου 5 του ν. 1943/1991 αντικαθίσταται ως εξής:
«13. Συνιστάται στο Υπουργείο Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης Ειδική Επιτροπή Εφαρμογής των ανωτέρω διατάξεων (δηλαδή των σχετικών με τις προθεσμίες διατάξεων), για θέματα αρμοδιότητας των Υπουργείων, αποτελούμενη από συμβούλους ή παρέδρους του Ελεγκτικού Συνεδρίου ή του Νομικού Συμβουλίου και υπαλλήλους του Υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης.
Με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης καθορίζεται ο αριθμός και η ιδιότητα των μελών της Επιτροπής, τακτικών και αναπληρωματικών. Με την απόφαση ορισμού των μελών ορίζεται και ο γραμματέας της Επιτροπής με τον αναπληρωτή του, από υπαλλήλους του Υπουργείου.
Τα σχετικά θέματα εισηγούνται στην Επιτροπή υπάλληλοι του αυτού ως άνω Υπουργείου που ορίζονται κάθε φορά από το Γενικό Γραμματέα.

Συνιστάται στην έδρα κάθε Περιφέρειας Ειδική Επιτροπή Εφαρμογής των ανωτέρων διατάξεων (των σχετικών με τις προθεσμίες διατάξεων), για θέματα υπηρεσιών του δημόσιου τομέα, όπως αυτός οριοθετείται από τις διατάξεις του άρθρου 14 του ν. 2190/1994, όπως ισχύει κάθε φορά, που λειτουργούν στη συγκεκριμένη περιφέρεια, αποτελούμενη από συμβούλους ή παρέδρους του Ελεγκτικού Συνεδρίου ή του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους ή εφέτες διοικητικών δικαστηρίων και υπαλλήλους της Περιφέρειας αυτής.

Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας καθορίζεται ο αριθμός και η ιδιότητα των μελών της Επιτροπής, τακτικών και αναπληρωματικών. Με την απόφαση ορισμού των μελών ορίζεται και ο γραμματέας της Επιτροπής με τον αναπληρωτή του από υπαλλήλους της Περιφέρειας.
Τα σχετικά θέματα εισηγούνται στην Επιτροπή υπάλληλοι της ίδιας Περιφέρειας, που ορίζονται κάθε φορά από το Γενικό Διευθυντή της Περιφέρειας.
Η αποζημίωση των μελών, των εισηγητών και των γραμματέων των Επιτροπών, ορίζεται με απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και Οικονομικών.
Η διαδικασία εξέτασης των υποβαλλόμενων αιτημάτων και καταβολής της αποζημίωσης, όπου αυτή απαιτείται, ολοκληρώνεται σε διάστημα εξήντα (60) ημερών, από την ημερομηνία υποβολής της σχετικής αίτησης του πολίτη.
Για όσες περιπτώσεις η Ειδική Επιτροπή της Περιφέρειας κρίνει ότι είναι αναρμόδια παραπέμπει το ζήτημα στην επιτροπή του Υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης»

Ν. 3230/2004 (ΦΕΚ 44/Α’/11-2-2004),
άρθρο 11, παρ. 6
«6. Το τέταρτο εδάφιο της παρ. 13 του άρθρου 5 του Ν. 1943/1991, όπως αντικαταστάθηκε με την παρ. 2β του άρθρου δεύτερου του Ν. 2690/1999, αντικαθίσταται ως εξής:
«Τα σχετικά θέματα εισηγούνται στην Επιτροπή υπάλληλοι του αυτού ως άνω Υπουργείου που ορίζονται κάθε φορά από τον καθ’ ύλην αρμόδιο Γενικό Διευθυντή».

Ν. 3852/2010 (ΦΕΚ 87/Α’/7-6-2010)
άρθρο 280, παρ.1
«Ι. Οι Αποκεντρωμένες Διοικήσεις ασκούν τις αρμοδιότητες των κρατικών Περιφερειών, περιλαμβανομένων και εκείνων των αντίστοιχων συλλογικών οργάνων τους, όπως αυτές καθορίζονταν στον ιδρυτικό τους νόμο 2503/1997 (ΦΕΚ 107 Α΄)…»
άρθρο 283, παρ.4
«4. Από την έναρξη λειτουργίας των αποκεντρωμένων διοικήσεων καταργούνται οι περιφέρειες που έχουν ιδρυθεί με τον ν. 2503/1997 και υπεισέρχονται αυτοδικαίως από την έναρξη λειτουργίας τους και χωρίς άλλη διατύπωση σε όλα τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των καταργούμενων περιφερειών συμπεριλαμβανομένων και των διεθνών τους συνεργασιών κατά το λόγο συμμετοχής τους σε αυτές. Οι εκκρεμείς δίκες, συνεχίζονται αυτοδικαίως από τις νέες αποκεντρωμένες διοικήσεις, χωρίς να απαιτείται ειδική διαδικαστική πράξη συνέχισης για καθεμία από αυτές…»

Π.Δ. 65/2011(ΦΕΚ 147/Α’/27-6-2011)
άρθρο 1
«Το Υπουργείο Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης διασπάται με την ανασύσταση του Υπουργείου Εσωτερικών, το οποίο με το άρθρο 1 του π.δ.373/1995 (Α’ 201) είχε συγχωνευθεί με το Υπουργείο Προεδρίας της Κυβέρνησης στο Υπουργείο Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και ήδη Υπουργείο Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, και τη σύσταση Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, στο οποίο συγκροτείται ως Υπουργείο η Γενική Γραμματεία Δημόσιας Διοίκησης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (άρθρ. 24παρ.1 ν.3200/2003, Α’ 281), όπως έχει διαμορφωθεί κατά την έκδοση του παρόντος, ως σύνολο αρμοδιοτήτων, υπηρεσιών, θέσεων και προσωπικού».

Β. ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ ΓΙΑ ΜΗ ΤΗΡΗΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΘΕΣΜΙΩΝ ΔΙΕΚΠΕΡΑΙΩΣΗΣ ΤΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΤΟΥΣ ΑΠΟ ΤΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ
Θεσμικό πλαίσιο:
Το δικαίωμα για αποζημίωση των πολιτών για τη μη τήρηση των προθεσμιών διεκπεραίωσης των υποθέσεών τους από τη διοίκηση, προβλέπεται από τις παρ.1-3 του άρθρου 7 του N.3242/2004 (Φ.Ε.Κ. 102/τ.Α’/24-5-2004), όπως αυτές αντικατέστησαν τις διατάξεις του άρθρου 5 του Ν. 1943/1991 (Φ.Ε.Κ. 50/τ.Α’/11-4-1991).

Ειδικότερα:
Ν. 3242/2004, (ΦΕΚ 102/Α’/24-5-2004),
άρθρο 7
Αποζημίωση πολιτών για τη μη τήρηση προθεσμιών διεκπεραίωσης υποθέσεων από τη διοίκηση
1. Η παράγραφος 7 του άρθρου 5 του Ν. 1943/1991 (ΦΕΚ 50/Α΄) αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«7. Σε περίπτωση μη τήρησης των προθεσμιών, που προβλέπονται στις διατάξεις του Ν. 2690/1999 όπως ισχύουν, καταβάλλεται στον αιτούντα, από τον οικείο φορέα, πλήρης αποζημίωση. Η αποζημίωση αυτή αφαιρείται από το τυχόν, μεταγενεστέρως, επιδικαζόμενο
ποσό, εφόσον γίνει δεκτή από το αρμόδιο δικαστήριο σχετική αγωγική απαίτηση, κατά τις περί αστικής ευθύνης διατάξεις»

2. Η παράγραφος 8 του άρθρου 5 του Ν. 1943/1991, όπως ισχύει, αντικαθίσταται ως εξής:
«8. Το ύψος του καταβλητέου χρηματικού ποσού που προβλέπεται στην προηγούμενη παράγραφο καθορίζεται από τις Επιτροπές της παραγράφου 13 του παρόντος άρθρου μετά από εισήγηση της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Διοίκησης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης ή της Περιφέρειας, που επιλαμβάνονται μετά από αίτηση του πολίτη.
Για τον καθορισμό του ύψους της καταβλητέας πλήρους αποζημίωσης λαμβάνονται υπόψη ιδίως: α) το μέγεθος της περιουσιακής ζημίας και της ηθικής βλάβης που προκλήθηκε από την καθυστέρηση, β) οι συνθήκες στις οποίες οφείλεται η καθυστέρηση, γ) το τυχόν υφιστάμενο σχετικό πόρισμα του Συνηγόρου του Πολίτη.

Η απόφαση της Επιτροπής, που εκδίδεται μέσα σε δύο μήνες από την υποβολή της σχετικής αίτησης και μετά από εξέταση της συνδρομής των ανωτέρω προϋποθέσεων, κοινοποιείται στον ενδιαφερόμενο, καθώς και στην υπηρεσία που δεν ενήργησε μέσα στη νόμιμη προθεσμία και αποτελεί εντολή καταβολής στον πολίτη του ορισθέντος ποσού. Αν η καταβολή αυτή δεν γίνει μέσα σ’ έναν μήνα, από την κοινοποίηση της απόφασης της Επιτροπής, το χρηματικό ποσό καταβάλλεται εντόκως. Ο τόκος υπολογίζεται για κάθε μήνα με το επιτόκιο της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος, που ισχύει για τις καταθέσεις, επί προθεσμία διάρκειας ενός έτους.»
3. Η παράγραφος 12 του άρθρου 5 του Ν. 1943/1991 αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«12. Με απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και Οικονομίας και Οικονομικών καθορίζεται ο τρόπος καταβολής του, κατά τις παραγράφους 7 και 8, χρηματικού ποσού, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια».

Ν. 1943/1991,
άρθρο 5, παρ. 10

«10. Όταν η Επιτροπή αποφασίσει την επιβολή χρηματικού ποσού σε βάρος του οικείου φορέα, η υπόθεση εισάγεται στο αρμόδιο υπηρεσιακό συμβούλιο και, όπου δεν υπάρχει, στο διοικητικό συμβούλιο, για να εξετασθεί αν υπάρχει υπαιτιότητα των υπαλλήλων. Αν διαπιστωθεί υπαιτιότητα υπαλλήλων, κινείται σε βάρος τους η πειθαρχική διαδικασία σύμφωνα με τις διατάξεις του κάθε φορέα».

Σχετική Υπουργική Απόφαση Υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και Οικονομίας και Οικονομικών ΔΙΣΚΠΟ / Φ.17 /οικ/17170 /3-8-04 (Φ.Ε.Κ. 1226/Β’/10-8-2004)

«Τρόπος καταβολής αποζημίωσης πολιτών για τη μη τήρηση προθεσμιών διεκπεραίωσης υποθέσεων από τη Διοίκηση», που έχει εκδοθεί κατ’ εξουσιοδότηση της παρ. 3 του άρθρου 7 του ν.3242/2004».

Άρθρο 1
1.Σε περίπτωση μη τήρησης των προβλεπόμενων, από τις διατάξεις του άρθρου 4 του Ν. 2690/99, όπως τροποποιήθηκαν με το άρθρο 6 του Ν. 3242/2004, προθεσμιών μέσα στις οποίες οι υπηρεσίες του Δημόσιου Τομέα, υποχρεούνται να απαντούν οριστικά στα αιτήματα των πολιτών και να διεκπεραιώνουν τις υποθέσεις τους, καταβάλλεται στον αιτούντα, από τον οικείο φορέα, πλήρης αποζημίωση. Η αποζημίωση αυτή αφαιρείται από το τυχόν, μεταγενεστέρως, επιδικαζόμενο ποσό, εφόσον γίνει δεκτή από το αρμόδιο δικαστήριο σχετική αγωγική απαίτηση, κατά τις περί αστικής ευθύνης διατάξεις.
Οι ενδιαφερόμενοι, προκειμένου να τους καταβληθεί η ως άνω αποζημίωση υποβάλλουν αίτηση σε ειδικό έντυπο όπως το συνημμένο υπόδειγμα, το οποίο εμφαίνεται στο παράρτημα και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της απόφασης αυτής, στην Διεύθυνση Σχέσεων Κράτους – Πολίτη του Υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, για θέματα αρμοδιότητας των Υπουργείων, ή στην Ειδική Επιτροπή της παραγράφου 13 του άρθρου δεύτερου του ν. 2690/99 που λειτουργεί στην έδρα κάθε Περιφέρειας, για θέματα υπηρεσιών του Δημόσιου Τομέα, όπως αυτός οριοθετείται από τις διατάξεις του άρθρου 14 του Ν. 2190/94, όπως ισχύει κάθε φορά. Το έντυπο αυτό ισχύει για αιτήματα αποζημίωσης, που υποβάλλονται στις αρμόδιες υπηρεσίες από την 24η Μαΐου 2004 και μετά.
2. Οι αιτήσεις υποβάλλονται μέσα σε αποκλειστική προθεσμία εξήντα (60) ημερών, από την παρέλευση άπρακτης της προθεσμίας που ορίζεται για την διεκπεραίωση της υπόθεσης ή την οριστική απάντηση.
3. Το έντυπο της αίτησης της προηγούμενης παραγράφου χορηγείται σε κάθε ενδιαφερόμενο πολίτη από τις υπηρεσίες του δημόσιου τομέα, στις οποίες υποβάλλει αίτηση για διεκπεραίωση υπόθεσής του ή παροχή πληροφοριών. Έντυπα αιτήσεων χορηγούνται επίσης από το Υπουργείο Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, από τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών καθώς και τις υπηρεσίες όλων των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων της χώρας, που έχουν αρμοδιότητα την πληροφόρηση του πολίτη. Σε περίπτωση έλλειψης εντύπου, η αίτηση μπορεί να υποβάλλεται και σε απλό χαρτί. Στην περίπτωση αυτή οι αρμόδιοι υπάλληλοι υποχρεούνται να συντάξουν την σχετική αίτηση, εφόσον το ζητήσει ο ενδιαφερόμενος.
4. Μετά την υποβολή της αίτησης στο ΥΠ.ΕΣ.Δ.Δ.Α ή στις Περιφέρειες, η οποία μπορεί να σταλεί και ταχυδρομικώς επί αποδείξει ή μέσω τηλεομοιοτυπίας ( Fax ), επιλαμβάνεται της υπόθεσης ο αρμόδιος εισηγητής και αφού εξετάσει την μη τήρηση της προθεσμίας εισηγείται σχετικά στην οικεία Επιτροπή. Για τον καθορισμό του ύψους της καταβλητέας πλήρους αποζημιώσεως, οι αρμόδιες Επιτροπές λαμβάνουν υπόψη ως κριτήρια ιδίως το μέγεθος της περιουσιακής ζημίας και της ηθικής βλάβης που προκλήθηκε από την καθυστέρηση, τις συνθήκες στις οποίες οφείλεται η καθυστέρηση και το τυχόν υφιστάμενο σχετικό πόρισμα του Συνηγόρου του Πολίτη, με τον οποίο οφείλουν να επικοινωνούν και να συνεργάζονται, προκειμένου να διαπιστώνουν την ύπαρξη σχετικού πορίσματος, εφόσον αυτό δεν προσκομίζεται από τον πολίτη, αλλά δηλώνει ότι είχε προσφύγει στο Συνήγορο του Πολίτη.
Οι Επιτροπές, μετά από εξέταση της συνδρομής των ανωτέρω προϋποθέσεων, εκδίδουν τις αποφάσεις τους, οι οποίες περιλαμβάνουν το ονοματεπώνυμο και άλλα αναγκαία στοιχεία προσδιορισμού της ταυτότητας του δικαιούχου, την καθοριζόμενη αποζημίωση ολογράφως και αριθμητικώς, σε περίπτωση θετικής για τον πολίτη απόφασης, καθώς και την συγκεκριμένη υπηρεσιακή μονάδα του φορέα που δεν τήρησε την προβλεπόμενη προθεσμία.
Οι αποφάσεις αυτές κοινοποιούνται στον ενδιαφερόμενο πολίτη, στην υπηρεσία που δεν ενήργησε μέσα στην νόμιμη προθεσμία και αποτελούν εντολή καταβολής στον πολίτη του ορισθέντος ποσού, στις Διευθύνσεις Διοικητικού και Οικονομικού του αρμόδιου φορέα και στη Διεύθυνση Σχέσεων Κράτους – Πολίτη του ΥΠ.ΕΣ.Δ.Δ.Α., αν πρόκειται για αποφάσεις της Επιτροπής που λειτουργεί σε αυτό ή στην αρμόδια Περιφέρεια, αν πρόκειται για αποφάσεις των Επιτροπών που λειτουργούν σε κάθε μία από τις Περιφέρειες της χώρας.
5. Αν η καταβολή της αποζημίωσης δεν γίνει μέσα σ’ ένα μήνα από την κοινοποίηση της απόφασης της Επιτροπής, το χρηματικό ποσό καταβάλλεται εντόκως. Ο τόκος υπολογίζεται για κάθε μήνα με το επιτόκιο της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος, που ισχύει για τις καταθέσεις, επί προθεσμία διάρκειας ενός έτους.

Άρθρο 2
1. Οι οικείες Διευθύνσεις Οικονομικού των Δημοσίων Υπηρεσιών και Ν.Π.Δ.Δ.., των οποίων τα χρηματικά εντάλματα εκδίδονται από Υπηρεσίες Δημοσιονομικού Ελέγχου (Υ.Δ.Ε.), εντός πέντε (5) ημερών από την κοινοποίηση της απόφασης της αρμόδιας Επιτροπής, εκδίδουν και αποστέλλουν εγγράφως στην αρμόδια Υ.Δ.Ε. τη σχετική απόφαση ανάληψης δαπάνης, μαζί με την απόφαση της επιτροπής και κατάσταση δαπάνης. Η Υ.Δ.Ε. εντός δεκαπέντε (15) ημερών από τη λήψη των ανωτέρω δικαιολογητικών εκδίδει και αποστέλλει στην αρμόδια Δ..Ο.Υ. ή ταμειακή υπηρεσία του Ν.Π.Δ.Δ. τακτικό ένταλμα πληρωμής επ’ ονόματι του δικαιούχου.
Το κατά τα ανωτέρω έγγραφο της Διεύθυνσης Οικονομικού κοινοποιείται στον ενδιαφερόμενο πολίτη, ο οποίος και ειδοποιείται με το ίδιο έγγραφο να προσέλθει, μετά από είκοσι (20) ημέρες στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. της περιοχής της κατοικίας του (αναγράφεται η συγκεκριμένη Δ.Ο.Υ. και η διεύθυνση της ), ή την ταμειακή υπηρεσία του Ν.Π.Δ.Δ. για την είσπραξη του ποσού.
Στις περιπτώσεις Ν.Π.Δ.Δ., στα οποία δεν υπάρχουν Υπηρεσίες Δημοσιονομικού Ελέγχου, ακολουθείται ανάλογη διαδικασία, η οποία δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει τις είκοσι (20) ημέρες συνολικά από την, κατά την παράγραφο 4 του άρθρου 1 της παρούσας, κοινοποίηση της απόφασης της Επιτροπής στις Διευθύνσεις Οικονομικού.
2. Η κατά τις προηγούμενες παραγράφους δαπάνη βαρύνει τους σχετικούς Κ.Α.Ε. του τακτικού προϋπολογισμού των Υπουργείων και των Περιφερειών και τον σχετικό Κ.Α.Ε. του προϋπολογισμού των Ν.Π.Δ.Δ.
3. Οι λοιποί φορείς του δημοσίου τομέα ακολουθούν για την καταβολή στους πολίτες της σχετικής αποζημίωσης τη συντομότερη διαδικασία εκτέλεσης δαπανών που προβλέπεται από τους οικείους Κανονισμούς, η οποία δεν υπερβαίνει τις είκοσι (20) ημέρες, από την,
κατά την παράγραφο 4 του άρθρου 1 της παρούσας, κοινοποίηση της απόφασης της Επιτροπής.

ΣΥΧΝΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ ΑΠΟ ΤΙΣ
ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ ΕΛΕΓΧΟΥ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ

1.Χορηγείται έντυπο αίτησης για αποζημίωση;
Το έντυπο της αίτησης χορηγείται στον κάθε ενδιαφερόμενο πολίτη από τις υπηρεσίες του δημόσιου τομέα, στις οποίες υποβάλλει αίτηση για διεκπεραίωση υποθέσεώς του ή παροχή πληροφοριών. Έντυπα αιτήσεων χορηγούνται επίσης από το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (Έντυπο αίτησης αποζημίωσης) καθώς και από τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών. (Έντυπο αίτησης αποζημίωσης για υποβολή μέσω ΚΕΠ)

2.Γίνεται δεκτή η αίτηση όταν δεν υποβάλλεται στο ειδικό έντυπο αποζημίωσης ;
Σε περίπτωση έλλειψης εντύπου, η αίτηση μπορεί να υποβάλλεται σε απλό χαρτί. Στην περίπτωση αυτή οι αρμόδιοι υπάλληλοι υποχρεούνται να συντάξουν τη σχετική αίτηση, εφόσον το ζητήσει ο ενδιαφερόμενος. (άρθρο 1 παρ. 3 της Κοινής Υπουργικής Απόφασης ΔΙΣΚΠΟ/Φ.17/οικ/17170/3-8-2004).
Στην απλή αίτηση για αποζημίωση πρέπει να αναφέρονται τα στοιχεία του πολίτη, η ημερομηνία υποβολής της αίτησης που δεν διεκπεραιώθηκε , η υπηρεσία στην οποία υπεβλήθη καθώς και αν υπάρχει πόρισμα του Συνηγόρου του Πολίτη.

3.Με ποιο τρόπο υποβάλλεται η αίτηση αποζημίωσης ;
(είτε μέσω του ειδικού εντύπου είτε με απλή αίτηση)
Η αίτηση υποβάλλεται: αυτοπροσώπως, ταχυδρομικώς επί αποδείξει ή με τηλεομοιοτυπία (fax).

4.Που και πότε υποβάλλεται η αίτηση για πλήρη αποζημίωση;
Η αίτηση υποβάλλεται (α) στην Ειδική Επιτροπή του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης ή (β) στην αρμόδια Επιτροπή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης ή (γ) σε οποιοδήποτε ΚΕΠ, μέσα σε αποκλειστική προθεσμία (60) εξήντα ημερών από την παρέλευση άπρακτης της προθεσμίας που ορίζεται για τη διεκπεραίωση της υπόθεσης του πολίτη ή την οριστική απάντηση στο αίτημά του.
Η Επιτροπή που λειτουργεί στο Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, εξετάζει τις αιτήσεις για πλήρη αποζημίωση λόγω μη τήρησης προθεσμίας, για θέματα αρμοδιότητας των Υπουργείων και οι Επιτροπές που λειτουργούν στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις εξετάζουν τις σχετικές αιτήσεις για θέματα αρμοδιότητάς τους, ή αρμοδιότητας των υπηρεσιών του δημόσιου τομέα που λειτουργούν στο γεωγραφικό τους χώρο (π.χ. για ΝΠΔΔ, ΔΟΥ, Δήμους κλπ) (άρθρο 1 εδ. 2 της Κοινής Υπουργικής Απόφασης ΔΙΣΚΠΟ/Φ.17/οικ/17170/3-8-2004).
Με την αριθ.πρωτ. ΔΟΛΚΕΠ/Φ.15/88/οικ.25948/10-12-2010 απόφαση Υφυπουργού Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης η διαδικασία υποβολής αίτησης για την καταβολή πλήρους αποζημίωσης πολιτών για τη μη τήρηση προθεσμιών διεκπεραίωσης υποθέσεων από τη Διοίκηση, αρμοδιότητας του Υπουργείου Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, εντάχθηκε στις διαδικασίες που διεκπεραιώνονται και μέσω των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών (πιστοποιημένη διαδικασία). Το Κέντρο Εξυπηρέτησης Πολιτών είναι αρμόδιο αποκλειστικά και μόνο για την αποστολή της ανωτέρω αίτησης στην καθ’ ύλην αρμόδια υπηρεσία και σε καμία περίπτωση δεν παρακολουθεί την πορεία των σχετικών ενεργειών της Διοίκησης οι οποίες απορρέουν από την αίτηση αυτή. Ακύρωση υποβληθείσας αίτησης μέσω των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών δεν είναι δυνατή.

5.Πώς καθορίζεται το ύψος της καταβλητέας πλήρους αποζημίωσης;
Για τον καθορισμό του ύψους της καταβλητέας πλήρους αποζημίωσης λαμβάνονται υπόψη ιδίως:
Το μέγεθος της περιουσιακής ζημίας και της ηθικής βλάβης που προκλήθηκε από την καθυστέρηση
Οι συνθήκες στις οποίες οφείλεται η καθυστέρηση
Το τυχόν υφιστάμενο σχετικό πόρισμα του Συνηγόρου του Πολίτη
(άρθρο 7 παρ. 2 του Ν.3242/24-5-2004)

6.Πότε εκδίδεται η απόφαση της Επιτροπής;
Η σχετική απόφαση της Επιτροπής για την καταβολή ή μη πλήρους αποζημίωσης εκδίδεται μέσα σε δύο (2) μήνες από την υποβολή της σχετικής αίτησης και μετά από εξέταση της συνδρομής των προϋποθέσεων της παρ. 2 του Ν. 3242/2004.
Η απόφαση της Επιτροπής κοινοποιείται στον ενδιαφερόμενο και στην υπηρεσία που δεν ενήργησε μέσα στη νόμιμη προθεσμία.

7.Πως και πότε καταβάλλεται η αποζημίωση στον Πολίτη;
Η καταβολή της αποζημίωσης στον αιτούντα γίνεται μέσα σε ένα μήνα από την κοινοποίηση της απόφασης της Επιτροπής στην αρμόδια υπηρεσία. και αποτελεί εντολή καταβολής στον πολίτη του ορισθέντος ποσού,. Ταυτόχρονα η απόφαση κοινοποιείται στις Διευθύνσεις Διοικητικού και Οικονομικού του αρμόδιου φορέα, στη Διεύθυνση Σχέσεων Κράτους Πολίτη του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης αν πρόκειται για αποφάσεις της Επιτροπής που λειτουργεί σε αυτό και στην αρμόδια Αποκεντρωμένη Διοίκηση αν πρόκειται για αποφάσεις των Επιτροπών που λειτουργούν σε κάθε μία από τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις της Χώρας. Οι οικείες Διευθύνσεις Οικονομικού των Δημοσίων Υπηρεσιών και Ν.Π.Δ.Δ., των οποίων τα χρηματικά εντάλματα εκδίδονται από τις Υπηρεσίες Δημοσιονομικού Ελέγχου (Υ.Δ.Ε.) εντός πέντε (5) ημερών από την κοινοποίηση της απόφασης της αρμόδιας Επιτροπής , εκδίδουν και αποστέλλουν εγγράφως στην αρμόδια Υ.Δ.Ε τη σχετική απόφαση ανάληψης δαπάνης, μαζί με την απόφαση της Επιτροπής και κατάσταση δαπάνης. Η Υ.Δ.Ε., εντός δέκα πέντε ημερών (15) από τη λήψη των ανωτέρω δικαιολογητικών εκδίδει και αποστέλλει στην αρμόδια Δ.Ο.Υ η ταμειακή υπηρεσία του Ν.Π.Δ.Δ. τακτικό ένταλμα πληρωμής επ΄ ονόματι του δικαιούχου.
Το, κατά τα ανωτέρω, έγγραφο των Διευθύνσεων Οικονομικού κοινοποιείται στον ενδιαφερόμενο πολίτη, ο οποίος και ειδοποιείται με το ίδιο έγγραφο να προσέλθει μετά από είκοσι (20) ημέρες στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. της περιοχής της κατοικίας του (αναγράφεται η συγκεκριμένη Δ.Ο.Υ. και η διεύθυνση της ), ή την ταμειακή υπηρεσία του Ν.Π.Δ.Δ. για την είσπραξη του ποσού.
Στις περιπτώσεις Ν.Π.Δ.Δ., στα οποία δεν υπάρχουν Υπηρεσίες Δημοσιονομικού Ελέγχου, ακολουθείται ανάλογη διαδικασία, η οποία δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει τις είκοσι (20) ημέρες συνολικά από την κοινοποίηση της απόφασης της Επιτροπής στις Διευθύνσεις Οικονομικού και Διοικητικού.
Αν δεν καταβληθεί το ποσό της αποζημίωσης , μέσα σε ένα μήνα από την κοινοποίηση της απόφασης της Επιτροπής , το ποσό πρέπει να καταβληθεί εντόκως. Ο τόκος υπολογίζεται για κάθε μήνα με το επιτόκιο της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδας που ισχύει για τις καταθέσεις επί προθεσμία ς διάρκειας ενός έτους.
Η αποζημίωση αυτή αφαιρείται από το τυχόν, μεταγενεστέρως , επιδικαζόμενο ποσό, εφόσον γίνει δεκτή από το αρμόδιο δικαστήριο σχετική αγωγική απαίτηση, κατά τις περί αστικής ευθύνης, διατάξεις.
Η κατά τα ανωτέρω δαπάνη βαρύνει τους σχετικούς Κωδικούς Ανάλυσης Εξόδων (Κ.Α.Ε.) του τακτικού προϋπολογισμού των Υπουργείων και των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και το σχετικό Κ.Α.Ε. του προϋπολογισμού των Ν.Π.Δ.Δ.
(Ν.3242/2004, Κοινή Υπουργική Απόφαση ΔΙΣΚΠΟ/Φ.17/οικ/17170/3-8-2004).
Όταν η Επιτροπή αποφασίσει την επιβολή χρηματικού ποσού σε βάρος του οικείου φορέα, η υπόθεση εισάγεται στο αρμόδιο υπηρεσιακό συμβούλιο και, όπου δεν υπάρχει, στο διοικητικό συμβούλιο, για να εξεταστεί αν υπάρχει υπαιτιότητα των υπαλλήλων. Αν διαπιστωθεί υπαιτιότητα υπαλλήλων, κινείται σε βάρος τους η πειθαρχική διαδικασία, σύμφωνα με τις διατάξεις του κάθε φορέα.
(άρθρο 5 παρ. 10 του Ν. 1943/1991)

8.Σε περίπτωση που η Επιτροπή κρίνει ότι δεν πρέπει να καταβληθεί αποζημίωση που μπορεί να απευθυνθεί ο πολίτης ;
Ο πολίτης μέσα σε εξήντα μέρες (60) από την κοινοποίηση της απόφασης της Επιτροπής μπορεί να υποβάλει ένσταση κατά αυτής στο Συμβούλιο της Επικρατείας
(Άρθρο 45&46 παρ. 1 του ΠΔ/τος 18/1989)

9.Είναι δυνατόν η Διεύθυνση Σχέσεων Κράτους–Πολίτη της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Διοίκησης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης να δέχεται αιτήσεις αποζημιώσεων πολιτών για μη τήρηση, των προβλεπόμενων από το νόμο προθεσμιών, από το ΑΣΕΠ (Ανεξάρτητη Αρχή) και να τις προωθεί στην Ειδική Επιτροπή Ελέγχου Εφαρμογής Νομοθεσίας του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης;
To ισχύον Σύνταγμα ορίζει στο άρθρο 101 Α παρ. 1 ότι: «Όπου από το Σύνταγμα προβλέπεται η συγκρότηση και η λειτουργία ανεξάρτητης αρχής, τα μέλη της διορίζονται με ορισμένη θητεία και διέπονται από προσωπική και λειτουργική ανεξαρτησία, όπως νόμος ορίζει».
Ο ν. 2190/1994 – «Σύσταση ανεξάρτητης αρχής για την επιλογή προσωπικού και ρύθμιση θεμάτων διοίκησης» – (Φ.Ε.Κ. 28 Α΄) , στο άρθρο 2 παρ. 1 ορίζει ότι: «Συνιστάται Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.), το οποίο λειτουργεί ως ανεξάρτητη αρχή. Το Α.Σ.Ε.Π. δεν υπόκειται σε έλεγχο από κυβερνητικά όργανα ή άλλη διοικητική αρχή και οι πράξεις του δεν υπόκεινται σε ιεραρχικό έλεγχο ούτε από άποψη νομιμότητας, εκτός από εκείνες που αφορούν το κατά το άρθρο 7 προσωπικό. Το Α.Σ.Ε.Π. υπάγεται στον Υπουργό Προεδρίας της Κυβέρνησης».
Ο ν. 3051/2002 – «Συνταγματικά κατοχυρωμένες ανεξάρτητες αρχές, τροποποίηση και συμπλήρωση του συστήματος προσλήψεων στο δημόσιο τομέα και συναφείς ρυθμίσεις» – (Φ.Ε.Κ. 220 Α΄), στο άρθρο 2 παρ. 1 ορίζει ότι: « Οι ανεξάρτητες αρχές απολαύουν λειτουργικής ανεξαρτησίας και δεν υπόκεινται σε εποπτεία και έλεγχο από κυβερνητικά όργανα ή άλλες διοικητικές αρχές. Οι ανεξάρτητες αρχές υπόκεινται σε κοινοβουλευτικό έλεγχο σύμφωνα με τον Κανονισμό της Βουλής». Παράλληλα, στο άρθρο 2 παρ. 8 αναφέρεται ότι: «Κατά των εκτελεστών αποφάσεων των ανεξάρτητων αρχών μπορεί να ασκηθεί αίτηση ακυρώσεως ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας, καθώς και οι προβλεπόμενες στο Σύνταγμα και τη νομοθεσία διοικητικές προσφυγές. Ένδικα βοηθήματα κατά των αποφάσεων των ανεξάρτητων αρχών μπορεί να ασκεί και ο κατά περίπτωση αρμόδιος Υπουργός».
Από τα ανωτέρω προκύπτει ότι το Α.Σ.Ε.Π. είναι ανεξάρτητη αρχή, της οποίας ο έλεγχος από κάθε διοικητικό όργανο αποκλείεται.
Με βάση την αριθμ. 591/2000 Γνωμοδότηση της Ολομέλειας του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους η οποία έχει γίνει αποδεκτή από τον Υπουργό ΕΣ.Δ.Δ.Α., το Α.Σ.Ε.Π. εμπίπτει στις διατάξεις του άρθρου 4 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας για τις προθεσμίες διεκπεραίωσης υποθέσεων πολιτών από τη Διοίκηση, καθώς στο άρθρο 1 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας ορίζεται ως πεδίο εφαρμογής των διατάξεών του, το Δημόσιο, οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης και τα άλλα νομικά πρόσωπα δημόσιου δικαίου. Συνεπώς, οι διατάξεις του εν λόγω Κώδικα καλύπτουν όλες τις διοικητικές αρχές, περιλαμβανομένου και του Α.Σ.Ε.Π. καθότι δεν προκύπτει βούληση του νομοθέτη να εξαιρέσει το Α.Σ.Ε.Π. ή τις ανεξάρτητες διοικητικές αρχές από το πεδίο εφαρμογής των ως άνω διατάξεων.
Περαιτέρω, στο βαθμό που η δράση του Α.Σ.Ε.Π. είναι διοικητικά ανέλεγκτη, δεν υφίσταται αρμοδιότητα των Ειδικών Επιτροπών Ελέγχου Εφαρμογής Νομοθεσίας να καθορίζουν καταβολή χρηματικού ποσού σε αιτούντα πολίτη λόγω μη διεκπεραίωσης υποθέσεώς του από το Α.Σ.Ε.Π., εντός των προθεσμιών του άρθρου 4 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας, καθώς αυτή αποτελεί ουσιαστικά έλεγχο του Α.Σ.Ε.Π., ο οποίος δεν συμβιβάζεται με την ανεξαρτησία του.
Ως εκ τούτου, η εν λόγω Γνωμοδότηση αποφαίνεται ότι όταν η Γενική Γραμματεία Δημόσιας Διοίκησης επιλαμβάνεται αιτήσεων πολιτών για καταβολή χρηματικού ποσού από το Α.Σ.Ε.Π. λόγω μη τήρησης των προβλεπόμενων προθεσμιών διεκπεραίωσης, οφείλει μεν να τις εισάγει στην οικεία Ειδική Επιτροπή Ελέγχου Εφαρμογής Νομοθεσίας, εισηγούμενη όμως την απόρριψή τους.

10.Είναι δυνατόν η Διεύθυνση Σχέσεων Κράτους-Πολίτη της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Διοίκησης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης να δέχεται αιτήσεις αποζημιώσεων πολιτών για μη τήρηση, των προβλεπόμενων από το νόμο προθεσμιών, από Ανεξάρτητες Αρχές και να τις προωθεί στην Ειδική Επιτροπή Ελέγχου Εφαρμογής Νομοθεσίας του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης;

΄Όταν υποβάλλονται αιτήσεις αποζημιώσεων πολιτών στην Επιτροπή για καθυστέρηση απαντήσεων από Ανεξάρτητες Αρχές, οι οποίες διέπονται από διοικητική ανεξαρτησία και αυτοτέλεια , λαμβάνεται υπόψη η αριθμ. 591/2000 Γνωμοδότηση της Ολομέλειας του Νομικού Συμβουλίου και η Γενική Γραμματεία Δημόσιας Διοίκησης τις εισάγει στην οικεία Ειδική Επιτροπή Ελέγχου Εφαρμογής Νομοθεσίας, εισηγούμενη όμως την απόρριψή τους.

Α. Ειδική Επιτροπή Ελέγχου Εφαρμογής Νομοθεσίας (άρθρου δεύτερου, παρ. 2β του ν. 2690/1999) του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.
Ταχυδρομική διεύθυνση: Βασ. Σοφίας 15, Τ. Κ. 106 74, Αθήνα
Τηλέφωνο: 2131313101, 2131313102, 2131313103, 2131313104, 2131313106, 2131313108, 2131313113, 2131313115
fax: 2131313178, 2103625228
Β. Ειδικές Επιτροπές Ελέγχου Εφαρμογής Νομοθεσίας (άρθρου δεύτερου, παρ. 2β του ν.2690/1999) των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων