Project Description

Φορολογικοί έλεγχοι σε επιχειρήσεις τουριστικών καταλυμάτων / Ενοικιαζόμενα Δωμάτια.

 

Ποιες προϋποθέσεις πρέπει να πληροί το λογιστικό σύστημα μιας επιχείρησης τουριστικού καταλύματος, ώστε να μην κινδυνεύει από εξοντωτικά πρόστιμα σε περίπτωση φορολογικού ελέγχου;

 

Σύμφωνα με τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα – ν.4308/2014 και συγκεκριμένα το άρθρο 5:

 

–        Η διοίκηση της οντότητας (επιχείρησης) έχει την ευθύνη της τήρησης αξιόπιστου λογιστικού συστήματος και κατάλληλων λογιστικών αρχείων για τη σύνταξη των χρηματοοικονομικών καταστάσεων και άλλων πληροφοριών.

–        Για την εκπλήρωση της υποχρέωσης αυτής, τα λογιστικά αρχεία πρέπει να τηρούνται με τάξη, πληρότητα και ορθότητα ως προς τον εντοπισμό, την καταγραφή και την επεξεργασία των λογιστικών δεδομένων που προκύπτουν από τις συναλλαγές και τα γεγονότα της οντότητας.

–        Το λογιστικό σύστημα πρέπει να παρέχει τη δυνατότητα σε ένα πρόσωπο, που διαθέτει τις απαιτούμενες γνώσεις και εμπειρία (πχ τον ελεγκτή), να αποκτά, εντός ευλόγου χρόνου, κατανόηση της δομής και της λειτουργίας του.

–        Κάθε συναλλαγή και γεγονός που αφορά την οντότητα τεκμηριώνεται με κατάλληλα παραστατικά. Τα παραστατικά αυτά αναφέρουν όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για την ασφαλή ταυτοποίηση κάθε μίας συναλλαγής ή γεγονότος.

–        Η οντότητα εφαρμόζει κατάλληλες κατά την κρίση της δικλείδες για:

α) Τη διασφάλιση ότι υπάρχει αξιόπιστη και ελέγξιμη αλληλουχία τεκμηρίων (ελεγκτική αλυσίδα) για κάθε συναλλαγή ή γεγονός, από το χρόνο που προέκυψαν μέχρι το διακανονισμό τους.

β) Τη δημιουργία αξιόπιστης και ελέγξιμης αλληλουχίας τεκμηρίων, που διασφαλίζει την ευχερή συσχέτιση των συναλλαγών και άλλων γεγονότων με τα λογιστικά αρχεία και τις χρηματοοικονομικές καταστάσεις.

γ) Την επίτευξη εύλογης διασφάλισης ως προς την αυθεντικότητα των παραστατικών (τεκμηρίων) και την ακεραιότητα του περιεχομένου τους, με σκοπό την επιβεβαίωση της προέλευσης αυτών και την τεκμηρίωση της συναλλαγής.

–        Από το τηρούμενο λογιστικό σύστημα πρέπει να παρέχονται ευχερώς, αναλυτικά και σε σύνοψη, όλα τα δεδομένα και πληροφορίες που απαιτούνται για να καθίσταται ευχερής η διενέργεια συμφωνιών και επαληθεύσεων κατά τη διενέργεια οποιουδήποτε ελέγχου.

 

  • Η επιχείρηση υποχρεούται να διασφαλίζει με τα κατάλληλα παραστατικά την αλληλουχία των γεγονότων – συναλλαγών ώστε να συσχετίζει την αρχική κατάθεση με την τελική πληρωμή και την ΑΠΥ που θα εκδοθεί.
  • Εφόσον η κάθε συναλλαγή – γεγονός τεκμηριώνεται επαρκώς, σύμφωνα με τα παραπάνω, ο έλεγχος δεν θα επιφυλάξει δυσάρεστες εκπλήξεις στην επιχείρηση.

 

Παράδειγμα:

Μια επιχείρηση ενοικιαζομένων δωματίων δέχεται στο τραπεζικό λογαριασμό της, προκαταβολή 100€ για κράτηση 5 ημερών αξίας 300€. Καταθέτης είναι ο Α.Β. συγγενής του ατόμου/πελάτη που θα διαμείνει. Κατά την άφιξη ο πελάτης Γ.Δ. εξοφλεί με μετρητά το υπόλοιπο ποσό της διαμονής (200€) και λαμβάνει στο όνομά του ΑΠΥ 300€ από την επιχείρηση.

  • Τι υποχρεούται να κάνει ο επιχειρηματίας για να μην έχει πρόβλημα, όταν του γίνει έλεγχος;
  • Να γράψει στην ΑΠΥ τον τρόπο εξόφλησης: στις 5/5/20 κατάθεση 100€ από Α.Β. στον ΙΒΑΝ GR123456789 & εξόφληση στις 25/5/20 με μετρητά 200€ από Γ.Δ. και να φυλάξει τα αποδεικτικά των πληρωμών.

Με τη βοήθεια του κ. Αντώνη Μαραγκού (Υπεύθυνου του Τμήματος Αναπτυξιακών Θεμάτων και Τεκμηρίωσης του Επιμελητηρίου Κυκλάδων) και τη συνεργασία του Λογιστικού γραφείου Alpha Tax.